Casal di Principe

Cartell de benvinguda a Casal di Principe 

Vaig llegar amb interès el llibre de R. Saviano Gomorra. També vaig veure la pel·lícula basada en el llibre, que em va decebre força, tot i reconèixer l'encert en el càsting: alguns actors han estat detinguts per pertànyer la Camorra. Va ser en el llibre on vaig llegir per primera vegada el nom de Casal di Principe, una petita població al nord de Nàpols.
Segons Saviano aquesta localitat de la Campania és la que registra l'índex més elevat d'Europa en dos aspectes: el nombre d'assassinats i el de cotxes de la marca Mercedes per habitant. Són dos rècords que demostren el poder de la Camorra en aquesta zona. 
Per Nadal vaig aprofitar les vacances per anar cap a aquesta zona d'Itàlia. Amb el cotxe llogat vaig arribar-me a Casal di Principe a donar-hi un tomb. La primera cosa que em va cridar l'atenció va ser que no tan sols hi havia molts Mercedes, sinó també molts BMW i Audi nous, conduïts per personatges d'aspecte curiós. 
A diferència d'altres pobles del voltant, aquí es podien veure cases noves i luxoses amb portes blindades i reixes a tocar d'habitatges molt modestos. El contrast es repetia de manera periòdica en diversos carrers. Aquesta localitat està tan marcada per la presència de la Camorra, que als carrers d'entrada i sortida del nucli urbà, hi ha penjades unes plaques en què hi diu: Benvenuti a Casal di Principe. Città nativa di Don Peppe Diana (foto d'ell) Uniti nella Legalitá si Cresce. 
Peppe Diana era un sacerdot que va morir assassinat per dos killers de la Camorra el dia 19 de març del 1994 -dia del seu aniversari- a la seva església de San Nicola di Bari. Era una persona que s'havia fet incòmoda per als boss locals -especialment Francesco Schiavone, àlies Sandokan-, a través dels seus escrits i discursos en contra dels responsables de la criminalitat i la violència que patia la seva terra. 
Va ser una veu valenta en una terra que, com denuncia Saviano, hi ha massa gent directament o indirectament còmplice del Sistema (nom que ells donen a la Camorra). La meva admiració i respecte per ell i les persones que actuen com ell, en llocs tan perillosos.

SEGRE 18/01/2009

Comentaris