L'economia de l'engany

J.M. Ruiz Mateos 

Aquesta setmana han sortit a la llum pública algunes cartes escrites per l'empresari José María Ruiz-Mateos al director del Banc Santander, Emilio Botín. Ruiz-Mateos ha anunciat accions legals contra el banc per la situació en què es troben algunes de les seves empreses. Al mateix temps, ha filtrat aquestes cartes dirigides al banquer i al director general de riscos del banc, Javier Peralta. Amb aquesta publicació vol demostrar el nivell de relació i coneixement dels fets que hi havia entre ells. Qui tingui les sospites que en el tema de les altes finances i el món bancari no n'hi ha un pam de net, té aquestes cartes com a document de referència. Tot i els innombrables anuncis televisius de les seves empreses que havíem de suportar en qualsevol cadena de televisió, les coses no els anaven gens bé i els diners que demanaven per fer més inversions no es destinaven a aquest fi. Hi ha trossos de carta eloqüents de l'engany al qual estaven sotmesos els possibles clients del producte bancari. Alguns exemples: "Quiero también que sepas que mucha de la publicidad y comentarios que de vez en cuando salen en los medios de comunicación, sobre inversiones y puestos de trabajo, forman parte del marketing de cara a la opinión pública, pues a la hora de la verdad, si lo analizas bien, cuando llevamos a efecto alguna operación mercantil es porque recibimos más de lo que invertimos." O aquesta altra: "Los tiempos no están para invertir, sino para recoger. A veces es bueno aparentar de cara a sostener un clima de confianza y seguridad ante nuestros proveedores y clientes." Tot plegat demostra com s'ha jugat amb la bona fe de molts inversors mentre altra gent amb informació de primera mà mirava cap a un altre costat. No és la millor manera de crear confiança econòmica. També en el món de la banca s'hauran de començar a fer les coses de manera molt diferent si volen sortir d'aquest forat negre econòmic que vivim.

SEGRE 13/03/2011

Comentaris