Resant a Tombouctou

Tuaregs al Sahara
Segueixo amb interès el que passa actualment a Mali entre el nou Govern de Bamako i els tuaregs del nord del país. Els tuaregs han aprofitat la convulsa situació del Govern de Mali de les darreres setmanes per declarar la independència del seu territori, anomenat Azawad, amb la capital a la famosa ciutat de Tombouctou, patrimoni cultural de la humanitat. El que ha passat els darrers dies no és gaire sorprenent, ja que la relació entre els tuaregs i el Govern de Mali mai ha estat massa bona. Recordo que quan vaig anar a Tombouctou el 1996 ja vaig haver de demanar un permís especial per visitar la ciutat. Entre les limitacions del visat hi havia la prohibició de dormir fora de la ciutat i establir contacte amb les tribus tuaregs de la zona. La veritat és que vaig fer cas omís de la prohibició i gràcies a un guia vaig aconseguir sortir de Tombouctou i passar la nit al desert amb una família tuareg que em va fer la cerimònia dels tres tes. La situació social i econòmica dels tuaregs era molt precària i recordo que una de les coses que més em van demanar van ser medicaments de qualsevol tipus i també ulleres. El sentiment religiós era també molt present a tot arreu. Una tarda que em trobava en una esplanada davant de la mesquita de Djingareiber, vaig veure com començaven a arribar-hi centenars de persones i jo quedava diluït enmig de totes elles. De sobte, una potent veu va ressonar per tota la plaça i la multitud es va agenollar de cop per començar a resar. A mi no em va quedar més remei que fer el mateix, ja que no hi havia ni temps ni espai per sortir d'aquell lloc. Així, em vaig trobar havent de resar a Tombouctou davant una mesquita construïda per l'arquitecte d'origen granadí Ishaq as Saheli. Precisament en aquesta ciutat vaig poder visitar una impressionant biblioteca andalusí amb uns 3.000 volums i documents, molts dels quals pertanyien a moriscs espanyols. No sé com acabarà el futur d'Azawad, però espero que la estupidesa humana no destrossi aquest patrimoni cultural de tothom com és la mítica ciutat de Tombouctou.

 SEGRE 22/04/2012

Comentaris