L’oportunitat del Mercat del Pla

Imatge històrica del 
Mercat del Pla de Lleida


Després de 10 anys tancat a pany i forrellat i mentre la ciutat de Lleida ha passat d’una època d’inversions milionàries en nous equipaments públics a una etapa de crisi, inversió pública pràcticament zero i atur desbocat fins als 12.000 desocupats a la ciutat, el Mercat del Pla encara el futur amb una aposta inèdita d’un grup d’Igualada: un comerç outlet amb propostes efímeres i la voluntat d’encomanar al barri un esperit renovador. 


Els plans per rehabilitar i reobrir el Mercat del Pla amb un model de concessió amb propostes més tradicionals no han reeixit, i ha calgut un procés negociat ajustat, en principi, als usos establerts per a l’edifici. És cert que ha faltat diàleg amb el sector comercial local en una qüestió que els afecta directament i creiem que s’ha de reconduir la situació per evitar mals majors. Amb el respecte degut entre les parts, Ajuntament i el sector comercial, cal vetllar perquè el Mercat del Pla sigui un complement al comerç de la ciutat i no vagi en el seu perjudici directe. És a dir, que no desvestim un sant per vestir-ne un altre. 


Tots hem de posar-hi de la nostra part. El nostre model ideal per al Mercat no era instal·lar-hi un centre comercial, però no podem obviar l’evidència que només dos alternatives van arribar al procés de concurs per la gestió i aquesta, l’outlet, ha resultat, segons el criteri de la Mesa de contractació, la més viable en aquests moments. Partint d’aquesta realitat, hem d’intentar que la proposta sigui reeixida perquè hem d’aprofitar totes les oportunitats de què disposa el Centre Històric per avançar en la recuperació i dignificació dels seus carrers i places. 


Dit això, des del grup de CiU pensem que allò prioritari és que l’equipament no ens costi més diners que els ja invertits en el condicionament de l’edifici, una joia modernista singular concebuda per l’arquitecte Morera i Gatell, i que l’explotació del mercat tingui com a resultat la creació de llocs de treball i activitat econòmica tant a dins i com als voltants de l’edifici . 


En paral·lel, també cal tindre en compte que el Mercat del Pla ha de ser un element cabdal de la recuperació del Centre Històric, com a centre vertebrador que connecti l’Eix comercial i el parador del Roser a través del carrer Cavallers i fins a la Seu Vella, en el que esperem que sigui en el futur una ruta d’excel·lència turística a nivell nacional i internacional. La cohesió social és un altre dels principis fonamentals que han de guiar la recuperació del Mercat del Pla. Situat en un entorn socioeconòmic molt difícil, el Mercat del Pla ha de respondre a les expectatives de la ciutat, sense oblidar-se de les necessitats dels veïns. 


Sembla que la voluntat expressada per part de l’empresa Jamstores, adjudicatària de l’explotació, va en aquesta línia, de sumar tots els agents de la ciutat i, en especial, la complicitat dels que viuen al barri. Certament, si no és així, fracassarem en l’intent de reobrir-lo amb èxit i consolidar-lo al llarg del temps. 


Sens dubte el nou model de Mercat del Pla ha d’anar lligat al Centre Històric que volem totes i tots: que compagini art, gastronomia, cultura, comerç, turisme i desenvolupament com a referent simbòlic de la ciutat que és. I hem d’intentar per tots els mitjans que no fracassi, per no produir una decepció molt gran en el barri, que precisament necessita especial dedicació i projectes reeixits per a poder-li retornar la vitalitat i el caràcter emblemàtic i atractiu que no hauria d’haver perdut mai. Tenim una nova oportunitat per al Mercat del Centre Històric, treballem per fer-la un bon revulsiu del barri i de tota Lleida. 


Juliol 2013

Comentaris