'Lleida llegeix', més necessari que mai

Compaginar la lectura i els espais emblemàtics de la ciutat

El nivell de lectura dels estudiants és un dels problemes que usualment estan dins l'agenda política, però aquesta setmana del que s'ha parlat més als mitjans de comunicació ha estat de les competències lectores dels ciutadans de l'estat espanyol entre els 16 i 65 anys. Més aviat, del baix nivell de lectura dels adults de l'estat respecte als dels països de l'OCDE, l'anomenat món desenvolupat, que ha quedat retratat per un nou estudi d'aquest organisme que avalua la comprensió lectora i les matemàtiques. El document, que el govern espanyol pretenia fer servir contra l'anterior govern, ha aconseguit posar damunt de la taula que, com va titular un diari, la Marca Espanya fa aigües gràcies, en bona part, a l'actitud d'uns i altres governs centrals sobre l'ensenyament, i que cal un esforç per redreçar aquestes dades en matemàtiques i lectura, no només entre els joves, sinó a tota la societat. 
Des del Grup de CiU, hem intentat que a la ciutat de Lleida es treballi per al foment de la lectura, precisament en tots els públics i edats. El Ple de la Paeria va aprovar per unanimitat (CiU + PSC + PP) al març passat una proposta de CiU per a l'elaboració d'un pla municipal de foment de la lectura a Lleida. En aquest sentit, tal com deia la moció, que nosaltres vam batejar Lleida llegeix, la iniciativa s'emmarca dins el Pla Nacional de lectura (2012-2016), Impuls de la lectura: 100% lectors per tal de fomentar el hàbits de lectura de la ciutadania. Esperem que doni fruits ben aviat, gràcies a la tasca dels tècnics de la regidoria de Cultura i la col·laboració dels serveis territorials de Cultura de la Generalitat. El pla pretén millorar a mig termini el nivell de lectura i apropar-nos a la mitjana dels països mes avançats en l'hàbit lector, almenys amb el nostre gra de sorra a la ciutat de Lleida. Com ja vam exposar llavors, cal facilitar i fer més atractiu l'accés a la lectura, tot integrant-la en unes activitats que interrelacionin l'àmbit patrimonial, comercial i gastronòmic de la ciutat. Així, ajudem també a posicionar Lleida com a referència en el foment de l'hàbit lector i la promoció de la lectura com a motor de creixement. 
En definitiva, implicar i vincular administracions, entitats, empreses i promotors culturals en una proposta de ciutat transversal i que fomenti l'intercanvi entre sectors econòmics i socioculturals. Si som una ciutat educadora, ara tenim una bona oportunitat per demostrar-ho amb una proposta integradora i sense límit d'edat. 
Precisament, també aquesta setmana en la què s'ha aprovat definitivament la Llei Wert, la setena llei educativa des de la recuperació de la democràcia a l'estat espanyol, els programes destinats a reforçar l'educació al llarg de la vida des del nostre municipi són més importants que mai. La xifra de lleis educatives és per si mateixa un símptoma del problema amb l'educació a aquest país, juntament amb la incapacitat de l'acció política dels diferents governs, demostrada de forma reiterada al llarg del rosari de lleis que han regulat el sistema educatiu espanyol: LOGSE (1990), LOCE (2003), LOE (2006), amb incorporacions pel mig de la LODE i LOPAGE i, ara, la LOMCE. Què n'hem de dir del contingut d'aquesta última! Ras i curt, que pretén reduir el català a la mínima expressió folklòrica i bandejar-lo fins a un ús residual, a banda d'estar impregnada d'un biaix ideològic a mida de la majoria absoluta del PP. El millor resum del propòsit de la llei el va fer el seu "pare", el ministre Wert: l'objectiu és espanyolitzar Catalunya a través de l'educació. Tot això, és clar, sense afrontar el reptes de l'ensenyament, més enllà del model lingüístic quan, paradoxalment, la llengua vehicular és potser l'únic aspecte que genera un consens ampli a la comunitat educativa catalana. Però més enllà d'aquestes crítiques que són justes i necessàries, des de Lleida i dins de les nostres possibilitats i atribucions, tenim la possibilitat de millorar la capacitat lectora dels nostres ciutadans gràcies al projecte Lleida Llegeix , tot defensant també la llengua catalana i els nostres valors patrimonials i gastronòmics. Només falta voluntat política per poder dur-ho a terme. Nosaltres ja la tenim. 

Octubre 2013 

Comentaris

  1. Apoyar la lectura...dicho así puede resultar frío. Para mi, apoyar la lectura es apoyar la formación del ser humano como persona. Puede parecer ridículo, pero considero que para opinar, hay que saber, hay que conocer...no conozco un método mejor que la lectura para esto.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Sí, José, si en este país se hubiera leído más, seguramente las cosas nos habrían ido mejor en todos los sentidos. Toda campaña para fomentar la lectura, ya sea en la escuela o para adultos o gente mayor, debería ser una prioridad. La autonomía del ser humano pasa por su formación y la lectura en este sentido es básica.

      Elimina

Publica un comentari a l'entrada