![]() |
Museu de la fruita de Yamanashi (Japó) |
Fa pocs dies l’alcalde de Lleida ens explicava des d'aquest mateix diari, la situació de les Basses d’Alpicat. Aquest gran equipament que va tenir mol sentit i utilitat en el moment que es va crear i del qual hem gaudit milers de ciutadans de Lleida i els seus voltants, ha quedat ara obsolet i sense una finalitat clara a curt termini. El món de l’oci i l’entreteniment requereixen actualment altres atractius, diferents als que fins fa pocs anys podien oferir les Basses. L’alcalde deixava la porta oberta a possibles propostes de la ciutadania per donar una nova utilitat a aquest gran espai. Fent, doncs, ús de la seva proposta em permeto suggerir un projecte per a aquest espai: el Museu de la Fruita.
Les dos premisses que considero bàsiques per a fer una proposta que ofereixi a la ciutat un equipament atractiu de cara als mateixos ciutadans i també com a punt d’atracció turística són: primer, un projecte vinculat a la realitat de l’entorn socio-econòmic de Lleida i segon que sigui també un producte turístic singular i innovador i que no tingui competidors propers. Aquest Museu de la Fruita basa la seva proposta en els següents arguments:
a) El sector de la fruita és el motor econòmic del nostre territori i està vinculat no tan sols al món de la producció a través de la pagesia i de l’ampli sector que se’n deriva , l’agroalimentari, sinó també al de la investigació (Facultat d’Agrònoms, Parc Tecnològic de Gardeny), al de la restauració (la cuina de la fruita) i a la principal fira comercial de la ciutat: Sant Miquel.
b) Segons la meva recerca, en el món tan sols hi ha un museu amb les característiques que crec hauria de tenir aquest museu: el museu de la fruita de la ciutat japonesa de Yamanashi. Hi ha un parell de centres també relacionats amb la fruita a Torino (Itàlia) i a Brogdale (Anglaterra), però amb perfils més modestos, simples i molt allunyats de la proposta de museu modern i interactiu i pensat per a un ampli ventall de visitants, com és el museu Yamanashi. Un model de museu que a més a més, té una arquitectura espectacular i que és el que proposo per a Lleida. No em consta que en tot l’estat espanyol hi hagi una proposta museística semblant. Això fa que tinguem a favor una de les claus de l’èxit d’un centre d’atracció turística: la singularitat i exclusivitat del producte per visitar. Ningú ens pot fer competència amb una oferta turística que tan sols tenim nosaltres. Un visitant o turista que arribi a Lleida sempre visitarà un lloc que consti com a únic en les seves guies.
c) El Museu de la Fruita el platejaria com a experiència global en què es combinin els aspectes tècnics i científics amb les seves exposicions pertinents, juntament amb tallers gastronòmics de com elaborar productes a partir de la fruita: melmelades, confitures, còctels, postres o la cuina de la fruita en general. També ha de tenir els seus serveis de biblioteca i didàctics pensant en les escoles i gaudir d’espais on el contacte amb la natura i els arbres fruiters sigui agradable i directa (hivernacle, parc...) . Si es tenen en compte aquests aspectes, el museu és atractiu tant per a escoles i famílies com per a professionals i científics vinculats al món de la fruita.
d) Una proposta d’aquestes característiques trenca l’etern problema de l’estacionalitat de l’oferta turística que pateixen algunes grans inversions: estacions d’esquí, Port Aventura, Aqua Parcs..... En aquest cas podem tenir obert tot l’any i anar variant els tallers o les propostes d’exposició segons el calendari de collita.
Un equipament d'aquestes caracterísitiques també ha de poder donar cabuda a fòrums de debat en què es tractin temes directament i indirectament vinculats al món de la fruita, com poden ser els de la dieta mediterrània, el plantejament gastronòmic slow food, o tot el que fa referència a "una nova cultura de l'aigua" dins de la producció agrícola.
Hi ha altres elements també importants que poden ajudar a millorar aquesta proposta. Seria important tenir un edifici amb un disseny agosarat que el fes també atractiu i punt de referència dins del món de l’arquitectura. Així s’ho va plantejar l’arquitecte Itsuko Hasegawa pel museu de Yamanashi - edificis de vidre amb forma de llavors a punt de ser arrossegades pel vent – i ara aquest museu es troba citat en les revistes d’arquitectura més importants del món.
Segons la voluntat política i els recursos econòmics que s’esmercin en el projecte es poden ampliar altres aspectes d’aquest Museu, per fer-lo més atractiu i que sempre deixi la impressió que una segona visita és necessària, ja que la gent s’ha quedat amb la sensació que encara hi ha pendents coses per veure i per fer.
Fins aquí la meva proposta sobre el futur de les Basses d’Alpicat. Ara que siguin els tècnics i els polítics els que valorin la idea per treure profit de la gran potencialitat que té la ciutat amb tot aquest espai disponible. I també em sembla molt important que de la maetixa manera que les Basses van ser un element de diversió per a tot Lleida, el nou projecte de les Basses també sigui alguna cosa que engresqui tota la ciutat i que s'aparti de les possibles baralles d'interessos de partit. Aquuesta ha estat almenys la meva voluntat a l'hora d'expressar públicament la meva proposta a través d'aquest diari.
SEGRE
Foto. Museu Yamanashi al Japó
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada