![]() |
Un mercat de Nadal a Alemanya. |
Amb l’arribada dels Reis Mags d’Orient
s’acaben les festes nadalenques. És hora també de fer balanç de les activitats
que s’organitzen a Lleida en aquesta temporada festiva i posar-se a treballar
de cara a l’any que ve. Perquè
tenim deures, si les volem fer més atractives.
En aquest
sentit, els mercats de Nadal són una de les tradicions més arrelades a casa
nostra. Però la tradició també necessita renovar-se i reforçar-se. I hem
d’aprofitar l’oportunitat que ens ofereix aquesta època de l’any per crear
sinergies entre els sectors de l’alimentació, l’artesania i la cultura de la
ciutat. Es tracta, entre tots, de construir un pol d’atracció de visitants
d’arreu amb un sector complementari a l’oferta turística clàssica d’hivern, en
la qual el Pirineu és molt competitiu.
Hi ha força
ciutats al centre d’Europa, en les què el seu mercat de Nadal és una atracció
turística de primer ordre, que dinamitza tota la població durant dues setmanes.
I creiem que Lleida compleix tots els requisits per també poder-ho ser en el
nostre territori.
Actualment, hi
ha a la nostra ciutat tres petits mercats de Nadal dispersos per la ciutat: el
de roba i complements, a Francesc Macià; el de Santa Llúcia i arbres de Nadal,
a la plaça Cervantes; i el mercat d’artesans, al voltant de la Catedral. Al
qual s’ha afegit enguany, amb bon criteri, una edició especial del Mercat de
l’Hort a la Taula a la plaça de Sant Joan.
És evident el dinamisme comercial que aporta
un mercat de Nadal a cadascun dels espais de la ciutat on se situen, però
aquest dinamisme seria molt més important si s’apostés per un d’ells. Això
permetria consolidar una zona de la ciutat com a centre neuràlgic de les
activitats comercials nadalenques perquè esdevingui un revulsiu per a tota la
ciutat.
En resum: la
dispersió de mercats no atrau. Ans al contrari, es dilueix aquesta
possibilitat. S’imaginen, per exemple, el popular mercat de Santa Llúcia situat
davant de la catedral de Barcelona, dispers per diversos barris de la ciutat?
Perdria tot el seu encant. A Lleida, cal tenir en compte l’equilibri entre els
dos grans nuclis comercials de la ciutat (la Zona Alta i l’Eix Comercial del
Centre Històric), però aquest equilibri es podria repartir al llarg de l’any,
ja que les característiques dels dos eixos ho permeten i a més comptem amb
diferents activitats per dinamitzar les dues zones, sense oblidar tampoc els
barris.
Un bon exemple
de cap on hem d’anar el trobem enguany en la coincidència de la pista de gel i
el Mercat de l’Hort a la Taula en un mateix espai com la plaça de Sant Joan.
L’èxit de públic va ser aclaparador els dos dies que va durar i és una mostra
del que podem generar a la ciutat amb una mica d’imaginació i generositat.
En un altre
ordre, i com ja he assenyalat en anteriors ocasions, un mercat de Nadal que
vulgui ser un punt de referència per a molta gent de dins i de fora de la
nostra ciutat, necessita una imatge de marca única que l’identifiqui més enllà
de la ciutat i un nom adient per diferenciar-se, a banda del segell de qualitat
que la marca Lleida té per si sola.
Per això, des de CiU demanarem que s’impulsi un grup de treball amb les
regidories de l’Ajuntament i els sectors implicats en el qual ens puguem
asseure sense dilació per preparar la temporada que ve i no deixar escapar
aquesta oportunitat. Amb bona voluntat, esperem que l’equip de govern es faci
seva la nostra proposta i planifiquem amb temps i sense improvisació una oferta
potent que ens situï al mapa dels mercats nadalencs.
Gener 2013
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada