L’oportunitat dels Mercats de Nadal

Un mercat de Nadal a Alemanya.


Amb l’arribada dels Reis Mags d’Orient s’acaben les festes nadalenques. És hora també de fer balanç de les activitats que s’organitzen a Lleida en aquesta temporada festiva i posar-se a treballar de cara a l’any que ve. Perquè tenim deures, si les volem fer més atractives.
En aquest sentit, els mercats de Nadal són una de les tradicions més arrelades a casa nostra. Però la tradició també necessita renovar-se i reforçar-se. I hem d’aprofitar l’oportunitat que ens ofereix aquesta època de l’any per crear sinergies entre els sectors de l’alimentació, l’artesania i la cultura de la ciutat. Es tracta, entre tots, de construir un pol d’atracció de visitants d’arreu amb un sector complementari a l’oferta turística clàssica d’hivern, en la qual el Pirineu és molt competitiu.
Hi ha força ciutats al centre d’Europa, en les què el seu mercat de Nadal és una atracció turística de primer ordre, que dinamitza tota la població durant dues setmanes. I creiem que Lleida compleix tots els requisits per també poder-ho ser en el nostre territori.
Actualment, hi ha a la nostra ciutat tres petits mercats de Nadal dispersos per la ciutat: el de roba i complements, a Francesc Macià; el de Santa Llúcia i arbres de Nadal, a la plaça Cervantes; i el mercat d’artesans, al voltant de la Catedral. Al qual s’ha afegit enguany, amb bon criteri, una edició especial del Mercat de l’Hort a la Taula a la plaça de Sant Joan.
És evident el dinamisme comercial que aporta un mercat de Nadal a cadascun dels espais de la ciutat on se situen, però aquest dinamisme seria molt més important si s’apostés per un d’ells. Això permetria consolidar una zona de la ciutat com a centre neuràlgic de les activitats comercials nadalenques perquè esdevingui un revulsiu per a tota la ciutat.
En resum: la dispersió de mercats no atrau. Ans al contrari, es dilueix aquesta possibilitat. S’imaginen, per exemple, el popular mercat de Santa Llúcia situat davant de la catedral de Barcelona, dispers per diversos barris de la ciutat? Perdria tot el seu encant. A Lleida, cal tenir en compte l’equilibri entre els dos grans nuclis comercials de la ciutat (la Zona Alta i l’Eix Comercial del Centre Històric), però aquest equilibri es podria repartir al llarg de l’any, ja que les característiques dels dos eixos ho permeten i a més comptem amb diferents activitats per dinamitzar les dues zones, sense oblidar tampoc els barris.
Un bon exemple de cap on hem d’anar el trobem enguany en la coincidència de la pista de gel i el Mercat de l’Hort a la Taula en un mateix espai com la plaça de Sant Joan. L’èxit de públic va ser aclaparador els dos dies que va durar i és una mostra del que podem generar a la ciutat amb una mica d’imaginació i generositat.
En un altre ordre, i com ja he assenyalat en anteriors ocasions, un mercat de Nadal que vulgui ser un punt de referència per a molta gent de dins i de fora de la nostra ciutat, necessita una imatge de marca única que l’identifiqui més enllà de la ciutat i un nom adient per diferenciar-se, a banda del segell de qualitat que la marca Lleida té per si sola.
Per això, des de CiU demanarem que s’impulsi un grup de treball amb les regidories de l’Ajuntament i els sectors implicats en el qual ens puguem asseure sense dilació per preparar la temporada que ve i no deixar escapar aquesta oportunitat. Amb bona voluntat, esperem que l’equip de govern es faci seva la nostra proposta i planifiquem amb temps i sense improvisació una oferta potent que ens situï al mapa dels mercats nadalencs.

Gener 2013

Comentaris