Projecció internacional, també des de les ciutats

Lleida necessita més projecció internacional.

Aquesta setmana ha estat notícia la voluntat del Govern de l'Estat de prohibir l'acció exterior de la Generalitat de Catalunya amb una nova llei que atorgui l'exclusivitat de la projecció a l'estranger per a l'Estat i la marca España, una ensenya bastant desprestigiada, per cert.

La intenció és clara: frenar la voluntat del poble català de caminar cap al dret a decidir el seu futur mitjançant una consulta democràtica que garanteixi l'exercici de la sobirania de Catalunya. L'acció utilitzada en aquest cas per aturar aquesta voluntat expressada pels ciutadans i el Parlament català és, com a mínim, ridícula.

Estem en un món globalitzat, en què no només els països i les nacions surten a l'exterior, sinó que també ho fan les ciutats. I això sense parlar de les empreses catalanes, que ja facturen més a l'exterior que a la resta de l'Estat. No podem posar portes al camp i per buscar alternatives es necessita crear una identitat a l'estranger que ens serveixi de plataforma per cercar alternatives econòmiques i atreure visitants. I, a més, hi tenim dret com a nació i també com a ciutat, des de Lleida; només faltaria.

Els posaré dos exemples d'aquesta necessària projecció internacional, precisament a la ciutat de Lleida. Un, la visita fa poc temps de tour operators alemanys per conèixer les possibilitats enogastronòmiques de la ciutat i el seu entorn; i la segona, la inauguració de la Càtedra d'Estudis Asiàtics a la Universitat de Lleida (UdL).
Els tour operators alemanys van venir a Lleida gràcies a les gestions de l'Oficina de la Generalitat a Berlín, una d'aquestes oficines que tan nerviós posa el Govern central i la gent del PP i Ciutadans. Doncs gràcies a una d'aquestes oficines de la Generalitat a l'estranger es va poder presentar a una dotzena de tour operators alemanys l'oferta turística específica, diferenciada i de qualitat que es pot oferir des de Lleida.

Un mercat, l'alemany, molt potent i selectiu a la recerca constant de nous productes on dirigir la seva gent. Evidentment, Lleida no en pot quedar al marge i ha de posar les seves bones cartes sobre la taula. El nostre grup municipal no només donarà suport a l'equip de Govern en aquest aspecte, sinó que també proposarem iniciatives encaminades a millorar aquestes relacions bilaterals que s'han de mirar d'ampliar a altres àmbits. En aquest sentit, s'ha d'agrair que l'equip de govern hagi començat a treballar en el Pla d'Internacionalització aprovat pel ple, a proposta de CiU.

I la inauguració de la càtedra d'Estudis Asiàtics demostra la vocació de la ciutat i la seva Universitat per transcendir les fronteres del nostre continent per buscar l'enllaç amb una de les zones que marcaran el futur model econòmic mundial. La Xina, en concret, però també els altres països anomenats emergents: Rússia, l'Índia i d'altres amb gran poder econòmic i de futur com Indonèsia, sense oblidar tampoc el Brasil o Sudàfrica, han de ser a la nostra agenda.

Recordo, per exemple, la preocupació mostrada per l'ambaixadora d'Indonèsia en la seva visita a Lleida, per aconseguir la conservació en fred de la seva fruita. Un problema que encara no tenen resolt i que fa que Tailàndia sigui més competitiu que ells. Lleida, sens dubte, els podria oferir en el camp de les cambres de fred moltes solucions i experiència.

En resum, Lleida té molt camí per recórrer en aquesta carrera de fons que és la projecció internacional. I és un àmbit en què no hi ha marge a la dispersió d'esforços i iniciatives. S'ha de saber treballar de manera estratègica, coordinada i competitiva. Si no es fa així, el fracàs està garantit.
Per això, aquí no hi ha d'haver bàndols polítics, tan sols ha de prevaldre l'objectiu comú d'una Lleida més rica, més competitiva i més coneguda internacionalment. Els temps actuals així ho exigeixen.

Febrer 2013



Comentaris