![]() |
Autobusos de Lleida |
El canvi en la xarxa dels autobusos de Lleida és una transformació profunda
de model que esperem millori el servei i el faci més efectiu. També esperem i
desitgem que l’impacte del canvi sigui el més lleu possible per als ciutadans.
Sens dubte un canvi d’aquestes característiques implica un cert grau de
comprensió i paciència per part de la ciutadania en els primers dies, però això
no exclou la crítica a l’equip de govern quan les coses no s’han fet prou bé.
Nosaltres hem intentat, una vegada
més, posar el nostre gra de sorra per minimitzar al màxim els problemes i
incomoditats que comporta sempre un canvi d'aquestes característiques.
D'entrada, des del Grup Municipal
de CiU hauríem desitjat més voluntat de consens per part del govern municipal a
l'hora de redissenyar la xarxa de l'autobús urbà per evitar la batalla política
en una qüestió tan important de gestió de la ciutat. En altres ciutats, quan
s'ha proposat un canvi en el transport públic tan important s'han convocat tots
els partits de l'oposició i entitats relacionades amb el món de la mobilitat
per poder dissenyar tots els canvis amb el màxim de consens i pacte possible.
Aquí, però, un cop més, l'equip de govern socialista ha preferit fer ús de la
seva majoria absoluta i fer-ho en solitari.
I ho ha tirat endavant en solitari,
no només dins el consistori, sinó també pel que fa a la societat civil i els
col·lectius més directament implicats, que tampoc han pogut participar tant com
haguessin desitjat, més enllà de ser citats per escoltar.
Malgrat aquest defecte inicial -la
falta de coordinació i col·laboració en un tema cabdal per al funcionament de
la ciutat- nosaltres hem tingut una predisposició total a col·laborar amb
aquells problemes que anaven sorgint i, lluny de magnificar-los, com acostumen
a fer alguns grups polítics quan estan a l'oposició, hem anat aportant les
nostres propostes i solucions. I ho fem perquè tenim molt clara la nostra
posició: la millora del transport públic beneficia tota la ciutadania, la seva
ineficàcia o mala gestió perjudica absolutament tota la ciutat i la seva gent.
Que funcioni malament no beneficia ningú, per tant, la prioritat és el bon
servei a la gent, no la lluita política.
Així, hem proposat l'establiment
d'un període extraordinari de gratuïtat perquè els usuaris de l'autobús urbà
poguessin adaptar-se als canvis de freqüències, parades i itineraris i els no
usuaris poguessin comprovar si les modificacions poden convèncer-los a usar el
servei a partir d'ara. Ja s'ha fet en altres capitals quan hi ha canvis
importants en la mobilitat, com els casos de Vitòria i, més recentment,
Guadalajara, amb resultats positius i sense que això representi una gran
despesa pública. Més aviat ha estat una inversió en la mobilitat dels veïns,
que ha donat molt bons fruits, com nosaltres preteníem fer a Lleida.
També hem demanat la participació
activa dels agents cívics en la campanya informativa del redisseny de la xarxa
d'autobusos amb la seva presència a les parades, o inclús als autobusos, per
atendre els usuaris els primers dies d'entrada en vigor de la reforma i la
presència de punts d'informació en més barris, no només al centre i a la
Bordeta i Pardinyes.
Per últim, el Grup de CiU ha
demanat la reunió de la Taula de seguiment de la concessió del transport públic
urbà de viatgers d'aquí a un mes aproximadament perquè tots els agents
implicats puguin valorar els canvis, solucionar les possibles incidències i
veure si es poden introduir millores que beneficiïn el sistema de transport
públic, mitjançant un debat serè i transversal que ens permeti una visió àmplia
del servei d'autobusos a Lleida.
Continuarem disposats als diàleg,
sempre i quan sigui en benefici de les lleidatanes i els lleidatans i malgrat
que no s'hagi fet cas a les nostres propostes. I emplacem l'equip de govern a
rectificar perquè encara hi som a temps. Estarem amatents aquests pròxims dies,
en què s'estrena la nova xarxa, a recollir totes aquelles preocupacions sobre
el canvi en els autobusos i les traslladarem a l'equip de govern a l'espera que
-aquesta vegada sí- siguin capaços de treballar conjuntament i sense prejudicis
per un servei d'autobusos útil, eficient, sostenible i accessible per a tots
els ciutadans de Lleida.
Abril 2013
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada